Het jaar 2016 was een heel bijzonder jaar voor Stichting Gabriël want in dit jaar konden twee digitale piano’s in bruikleen worden gegeven aan basisscholen in de gemeente Oirschot.
Het waren Basisschool De Linde in Oirschot en Basisschool De Beerze in Middelbeers.
Deze bruikleen was mogelijk gemaakt door de giften, die de stichting ontving vanwege het gouden huwelijk van mevrouw en de heer Mertens.

Op 6 maart, bijna precies 1 jaar na hun vorige concert, traden Laetitia Gerards (sopraan) en Ramon van Engelenhoven (piano) weer op in Huize Groenberg en voerden werken uit van o.a. Vincenzo  Bellini , Léo Delibes , Franz Liszt, Wolfgang Amadeus Mozart, Sergej Rachmaninov, Gioachino Rossini en Aleksandr Skrjabin. Het concert werd bezocht door 44 bezoekers en het publiek doneerde € 657,=.

Op 15 mei gaven Bas Hafkenscheid (viool) en Frans Bernard van Riel (piano) een concert.
Zij voerden werken uit van Johannes Brahms, Ottorino Respighi en Camille Saint-Saëns.
Het concert werd bezocht door 32 bezoekers en bracht aan vrijwillige giften € 247,50 op.

Vanwege het gouden huwelijk van mevrouw en de heer Mertens ontving de stichting in de maanden juni en juli vele giften tot een totaal bedrag van € 4.365,=.

Op 18 september was er weer het jaarlijkse benefietconcert door het Jean Pennings MeLoDie Saxofoonkwartet dat werken speelde van Georges Gershwin, Alexander Glasunow, Astor Piazolla, Gabriël Pierné en Jean Baptiste Singelée. Er waren 34 bezoekers en die € 285,= aan vrijwillige giften schonken.

Op 11 december traden Olga Artyugina (viool), Alexandra Pavlov-Ermilova (piano) en Petr Pavlov (altviool) weer op. Alexandra en Petr waren in 2016 getrouwd. Zij voerden werken uit van o.a. Alexander Alyabyev, Mikhail Glinka, Leopold Godowsky, Franz Liszt, Olga van der Pennen, Maurice Ravel  en Robert Schumann. Het concert werd bezocht door 46 bezoekers en het publiek doneerde € 857,=.

Door omstandigheden heeft het bestuur in 2016 niet vergaderd en zijn besluiten per e-mail afgehandeld.

Er zijn in 2016 geen wijzigingen in het bestuur geweest en het bestuur bestaat uit de volgende personen: M.C. Mertens-Slingerland, voorzitter; L.M. van Overdijk, secretaris;
G.A.M. Teeuwen, penningmeester; C.Ph.H. Hafkenscheid-Claes, lid; P.B. Mertens, 2e secretaris.